#Hartanah #Takaful #Makanan

#Hartanah #Takaful #Makanan
hi morning

Melayu Takkan Lupa

Pengisian di awal semester:


Belum pernah tercatat dalam sejarah
suatu bangsa dihina dicemari demikian hebat
mulia peribadinya dilumuri najis jijik busuk
seluruh institusi kerajaannya dicengkam
pemikiran bangsa diperbudak diperbodohkan
diasak dengan kata-kata dan imaginasi lucah

belum pernah dalam sejarah
pemimpin sendiri lumuri najis di muka bangsa
pemimpin sendiri menelanjangi maruah bangsa
yang warak dijijak yang sundal disanjung
belum pernah dalam sejarah, kecuali
sejarah Melayu akhir abad 20

mereka fitnah dia mereka pukul dia mereka
fitnah dia mereka kurung dia mereka fitnah
dia mereka bohongi rakyat - mereka fikir
Melayu yang dimaterialistikkan jiwanya
akan terima fitnah mereka dan melupakan
peribadi mulia yang dizalimi itu - kerana
mereka fikir Melayu mudah lupa

dan dia itu pun mengharapkan
Melayu lupakan dosanya
kerana ingat dia Melayu itu mudah lupa
dan dia pun terus menghina Melayu
menghina datuk nenek Melayu dengan berkata
"dulu bangsanya haprak - dulu bangsanya hina
- tiada daulat, tiada maruah, tiada bebas"

apa begitu sekalikah hinanya bangsa Melayu?
apa baru beberapa tahun ini sajakah
Melayu menjadi bangsa yang berdaulat?

dan dia masih mengharapkan Melayu lupa
kebiadabannya menghina Rasul menghina Islam
menzalimi Anwar menyanjung sundal memper-
bodoh bangsa dan cuba memperhamba dan
menjadikan Melayu khadam dia

Wahai Melayuku
Apakah Melayu akan melupakan
orang jahat yang memfitnah Anwar?
Apakah Melayu akan melupakan
Attartukis yang memfitnah PAS?
Apakah Melayu mudah lupa?
Apakah Melayu akan melupakan Anwar?

Melayu takkan lupa
pembangkit kesedaran ummat itu
penjulang keadilan yang merelakan
dirinya dikurung bertahun itu
Melayu takkan lupa!

(Disiarkan pertama kali dalam akhbar CABARAN, keluaran 1 Julai 2001, selepas dibacakan di majlis pelancaran 55 sajak reformasi Dinsman, Macam Orang Gila, oleh Ustaz Fadzil Mohd Noor, pada 26 Julai 2001).
............................................
17 Ogos 2001
Previous
Next Post »

6 comments

Write comments
Jαnnαhツ
AUTHOR
Wed Jan 26, 09:38:00 AM delete

melayu akan dilupakan seandainya melayu lalai dan lupa.

Reply
avatar
Rushdunk
AUTHOR
Wed Jan 26, 07:14:00 PM delete

ya betul. jom sertai konvensyen profesional melayu muda 2011.

Reply
avatar
Jαnnαhツ
AUTHOR
Thu Jan 27, 06:59:00 AM delete

event tu bile? erm, kitorang sibuk kot 2-3 bulan nie. seminar kimia. tumpang tanya, kalau kitorang jemput budak2 food biotech utk memeriahkan seminar kami yg pasal industri kat malaysia ni, agak2 korang berminat tak nak join? just asking.

Reply
avatar
Rushdunk
AUTHOR
Thu Jan 27, 09:23:00 AM delete

26februari. may be ramai survey dulu tajuk apa semniar. tp chem tu dh dekat dgn bio. ok je. i'allah

Reply
avatar
Erma Fatiha
AUTHOR
Sat Jan 29, 06:27:00 PM delete

Jomlah datang meriahkan =)

tajuk tu tentang global prospect and challenges.Jomlah datang! dekat2 dah tu.

Reply
avatar
Rushdunk
AUTHOR
Thu Feb 03, 05:06:00 AM delete

i'allah kalau berkesempatan...promot la kat kuliah and blog

Reply
avatar