Artikel ini adalah hasil suntingan daripada slaid pembentangan saya di USIM yang bertajuk 'Pendekatan Dakwah Dalam Ruqyah Islamiah' pada 10 Mei 2014
PENDAHULUAN
Menurut Ibnu al-Qayyim
di dalam Zaadul Maad bahawa perubatan Nabi s.a.w. ada tiga jenis:
Pertama: Ubat-ubatan Tabi'iah
(Ubat-ubatan biasa)
Kedua: Perubatan Illahiyah
(Ruqyah/jampi/doa-doa)
Ketiga: Gabungan kedua-duanya
Seiring dengan
perkembangan semasa gabungan Perubatan Alopati dengan Perubatan Ruqyah perlu
diperkasakan. Malah, Perubatan Ruqyah tidak dikenali sebagai Perubatan
Alternatif tetapi dikenali sebagai Perubatan Komplementari.
Walaupun terdapat
perbahasan tentang istilah Perubatan Islam, namun apa yang penting kita
harmonikan dalam bentuk Perubatan Komplementari.
PERKARA GHAIBIYAT
Keimanan terhadap perkhabaran-perkhabaran ghaib yang diwahyukan oleh
Allah SWT di dalam al-Quran dan as-Sunnah. Antaranya beriman terhadap Hari
Akhirat, Alam Barzakh, Titian Sirat, Mizan, Malaikat, Jin dan sebagainya.
Aqidah yang benar dan iman yang selari dengan syarak merupakan asas
terutama bagi seseorang muslim untuk meneruskan penghidupan yang diredhai di
atas muka bumi ini. Sehubungan dengan itu, di dalam kehidupan kita ,
termasuklah di dalam berubat sekalipun , Allah Ta’ala telah menetapkan
peraturan-peraturan-Nya, contohnya:
Ertinya: “Dan janganlah kamu menyembah apa-apa yang tidak memberi
manfa'at dan tidak (pula) memberi mudharat kepadamu selain Allah; sebab jika
kamu berbuat (yang demikian), itu, maka sesungguhnya kamu kalau begitu termasuk
orang-orang yang zalim".
KONSEP PERUBATAN
Asas Perubatan
Asas perubatan mengandungi dua perkara, iaitu penjagaan diri dan rawatan.
Dalam kaedah yang kita pelajari, penjagaan diri adalah lebih baik daripada
merawat penyakit ‘prevention is better than
cure’.
Setiap penyakit ada ubatnya. Allah yang menjadikan penyakit. Dialah yang menyediakan ubatnya. Setiap
penyakit yang Allah berikan adalah ujian untuk kita. Untuk menguji kita sama
ada kita syukur atau kufur kepada Allah.
Ujian Allah Sebagai Kaffarah
Kaffarah adalah balasan Allah di dunia akibat dosa yang dilakukan oleh
hambanya. Ujian Allah itu boleh berlaku yang mungkin melibatkan kematian orang
yang tersayang, kehilangan harta benda atau penyakit yang kritikal.
Dalam menghadapi ujian Allah kita diminta bersabar, seperti firman
Allah SWT:
“Sesungguhnya orang yang bersabar akan diberikan pahala mereka tanpa
hisab” (az-Zumar: 10)
Sayyidatina Aisyah RA berkata, bahawa baginda Rasulullah SAW bersabda:
“Tidak menimpa ke atas seseorang mukmin satu kecelakaan, biarpun duri, ataupun
lebih daripada itu, melainkan Allah akan menggugurkan dengannya satu dosa”
Dalam hadith, daripada Suhaib RA berkata Rasulullah SAW bersabda:
Maksudnya: “Sesungguhnya menakjubkan keadaan orang Mukmin, kerana
segala urusannya sangat baik baginya, dan itu tidak akan terjadi kecuali bagi
orang Mukmin. Apabila memperoleh kesenangan, dia bersyukur, yang demikian itu
baik baginya. Dan apabila tertimpa kesusahan dia juga bersabar, yang demikian itupun baik baginya”
Hadith riwayat Muslim
dalam sahihnya [Kitab al-Zuhd wa al-Raqaiq no.hadith 7500]
Doa dan Rawatan
Allah menyuruh hambanya agar sentiasa berdoa kepadaNya. Orang yang
berdoa bererti dia mengingati Allah. Setiap amalan yang dibuat mesti niat
kerana Allah supaya amalan tersebut dikira sebagai ibadat termasuk amalan rawatan
RUQYAH SYARIYYAH
Ruqyah bermaksud ialah bacaan jampi untuk sembuhkan penyakit. RuqyahSyariyyah ialah bacaan jampi menggunakan ayat-ayat Quran, zikir-zikir, ataupundoa. Dibenarkan oleh syarak menggunakan jampi dengan syarat-syarat tertentu.
Ruqyah yang dibenarkan (Ruqyah Syar’iyyah) mempunyai beberapa syarat
menurut pandangan ulama. Prof. Dr. Yusuf Al-Qaradhawi menyatakan bahawa sesuatu
jampi itu HARUS dilakukan apabila memenuhi syarat-syarat berikut :
1. Menyebut Nama
Allah dengan berzikir menggunakan Nama-Namanya
2. Dengan bahasa Arab dan
dapat difaham maknanya 3. Beriktikad bahawa tidak
berkesan apa-apa melainkan dengan
takdir Allah swt
[Fatawa Mu'asyirah, 1/189].
Ada juga ulama-ulama yang menyatakan bahawa jampi tersebut boleh dibaca
didalam apa-apa bahasa asalkan tahu maknanya dan bebas dari unsur-unsur syirik.
Malaikat Jibril a.s
sendiri pernah menjampi Baginda Rasulullah s.a.w :
Daripada Abi Sa’id ,
beliau menceritakan: Malaikat Jibril pernah mendatangi Baginda Nabi s.a.w lalu
bertanya: “ Wahai Muhammad ! Adakah dikau sakit ? “. Lalu dijawab oleh
Baginda s.a.w : “ Ya ! “ . Lalu Jibril pun membaca : “ BISMILLAHI ARQIKA MIN
KULLI SYAIIN YU’DZIKA , MIN KULLI NAFSIN AU ‘AININ HASIDIN , ALLAHU YASHFIKA ,
BISMILLAHI ARQIKA “
Ertinya : Dengan Nama
Allah , aku menjampimu daripada segala sesuatu yang boleh menyakitimu , dan
daripada kejahatan semua diri ataupun mata yang dengki. Allah akan
menyembuhkanmu . Dengan Nama Allah , aku menjampimu.
Hadis Sahih riwayat
Imam Muslim (rh) – Kitab As-Salam : 4056.
Baginda Rasulullah
s.a.w sendiri pernah menegaskan lagi mengenai KEHARUSAN BERJAMPI SECARA SYAR’IE
ini dengan sabdanya :
Ertinya : Telah
berkata Abu Zubair , aku pernah mendengar Jabir Bin Abdullah berkata : “Seorang
lelaki daripada kalangan kami telah disengat kala jengking dan walhal ketika
itu kami sedang duduk bersama Rasulullah s.a.w . Maka berkatalah seorang lelaki
: Wahai Rasulullah ! Bolehkan saya menjampinya ? . Maka baginda s.a.w pun
bersabda : Sesiapa sahaja di kalangan kamu semua yang mampu memberi manfaat
kepada saudaranya, maka hendaklah dia melakukannya ! “.
Hadis Sahih riwayat
Imam Muslim rh di dalam Sahihnya, Kitab As-Salam : 4076 .
Tujuan Ruqyah
Imam Ibn Qayyim
menyebut lagi (Zadul Ma’ad: 4/167-169): Ruqyah digunakan adalah untuk menjaga
kesihatan dan mengubati penyakit.
- Pertama: Menjaga Kesihatan, contohnya ada disebut
dalam Sahih Bukhari dan Muslim (amal al-Muawwizat sebelum tidur)
- Kedua: Mengubati penyakit, contohnya ruqyah dengan surah al-Fatihah seperti apa yang disebut dalam Sahih Bukhari dan Muslim: (Kisah Said al-Khudry)
KONSEP DAKWAH
Dakwah yang kita
fahami ialah proses mengajak, menyeru dan membimbing manusia ke jalan Allah. Menyeru
dalam erti kata membina asas Islam dalam diri manusia dan meruntuh anasir
jahiliah di dalam dirinya. Dakwah juga adalah satu proses perubahan dan
transformasi dari segala rupa kebobrokan kepada pencerahan jati diri hingga
terbentuk satu ummah islamiah.
“Dan tidak ada yang lebih baik perkataannya
daripada orang yang menyeru kepada (mengesakan dan mematuhi perintah) Allah,
serta ia sendiri mengerjakan amal yang salih, sambil berkata:
"Sesungguhnya aku adalah dari orang- orang Islam (yang berserah
bulat-bulat kepada Allah)!”. ( Fushshilat, 33)
“Serulah ke jalan
Tuhanmu (wahai Muhammad) dengan hikmat kebijaksanaan dan nasihat pengajaran
yang baik, dan berbahaslah dengan mereka (yang engkau serukan itu) dengan cara
yang lebih baik sesungguhnya Tuhanmu Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang
yang sesat dari jalanNya, dan Dialah jua yang lebih mengetahui akan orang-orang
yang mendapat hidayah pertunjuk.” (an-Nahl: 125)
Terdapat 3 pendekatan
penting dalam gerak kerja dakwah iaitu:
1) al-Hikmah
2) al-Maw’izah al-Hasanah
3) al-Mujaadalah bi al-Husna
Saya akan sentuh bab Hikmah sahaja.
Hikmah:
Kemampuan seseorang
pendakwah untuk memerhatikan realiti setiap sasaran dakwah dan keadaan
mereka lalu menyampaikan Islam dengan cara yang paling sesuai;
kepelbagaian cara bercakap dan isi kandungan yang bersesuaian dengan kadar akal
dan pemikiran sasaran dakwah, tanpa memberatkan mereka dengan perkara yang
belum mampu dipikul mereka. Ia tidak dilakukan di atas dasar semangat yang
berkobar-kobar semata-mata sehingga terkeluar dari orbit al-Hikmah.
Pertama:
Kenalpasti siapa
sasaran dakwah kita
Kedua:
Sampaikan dakwah
dengan cara yang paling sesuai dengan tahap sasaran dakwah
Syarat Menjadi Perawat
Syarat-syarat seorang
Perawat (Raaqi) menurut Sheikh Abdullah Ibn Jibreen :
1) Membaca al-Quran
dengan baik dan faham maknanya
2) Beraqidah dengan
aqidah sahihah
3) Beramal soleh
4) Tidak semestinya
mempunyai ilmu khusus atau ilmu yang mendalam (Kisah Said al-Khudry)
5) Niat yang ikhlas
untuk bantu orang bukan semata-mata untuk dapatkan upah
[Al-Lu'lu' al-Makeen
min Fataawaa Ibn Jibrin, ms. 22].
KAEDAH DAKWAH KEPADA PESAKIT
Pertama:
Tanya latar belakang
diri dan keluarga. Dapatkan maklumat tentang penyakit; di mana, bila, bagaimana
dll.
Kedua:
Jelaskan konsep
rawatan dan penyembuhan dalam Islam. Menyakini bahawa Allah adalah penyembuh
dan ubat / kaedah rawatan adalah asbab dan wasilah untuk sembuh.
Ketiga:
Memberi kefahaman
tentang ujian yang Allah berikan kepada hamba-Nya. Sakit adalah salah satu
bentuk ujian yang Allah timpakan kepada orang Mukmin. Setiap ujian perlu ditempuhi dengan sabar.
“Patutkah manusia
menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman,
sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?”
(al-Ankabut: 2)
Keempat:
Memberi nasihat agar
menjauhi kaedah rawatan yang menyalahi syariat dan yang meragukan. Seperti
pengamal perubatan yang menggunakan khidmat jin, menjalankan rawatan dalam
keadaan yang boleh menimbulkan fitnah (perawat lelaki merawat pesakit perempuan
berdua-duaan di tempat yang sunyi) dan sebagainya.
"Barang siapa
mendatangi ‘arraf (dukun) dan bertanya kepadanya akan sesuatu, tidak akan
diterima solatnya selama 40 malam." (Riwayat Muslim)
"Barang siapa
mendatangi ‘Arraf (dukun) atau Kahin dan dia membenarkan ucapannya maka dia
telah kufur terhadap apa yang diturunkan kepada Muhammad (al-Quran)." (Riwayat
Ahmad)
Adapun perbuatan
mengunjungi dukun atau kahin yang menyeru makhluk selain Allah dalam
perubatannya, ada dua hukum:
(Ruj: Syaikh
alGhazali, Laisa minal Islam; Syaikh Ismail asSulaimi, Mufti Yaman dalam koleksi
fatwanya silsilah Fatawa Syar'iyah Fatwa no 17)
Kelima:
Mengajarkan kepada
pesakit agar beramal dengan Ruqyah Syar’iyyah dan juga istiqomah dalam
mengamalkan doa dan zikir yang diajarkan oleh Nabi SAW dan para ulama.
Contohnya: al-Mathurat, Zikir Pagi & Petang, Doa dari Hisnu al-Muslim, Hizib dan
lain-lain.
"(Iaitu)
orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan dzikrullah“.
Ketahuilah! Dengan "dzikrullah“ itu, tenang tenteramlah hati manusia.
(ar-Ra’du: 28)
KAEDAH DAKWAH KEPADA JIN
Pertama:
Perhatikan keadaan jin
tersebut sama ada
a) Tenang : Perawat boleh berbincang
dan gunakan kaedah yang lembut
b) Agresif : Perawat boleh bertindak
kasar (tetapi perlu dahului dengan amaran)
Kedua:
Selidik latarbelakang
jin
a) Punca mengganggu manusia (dihantar,
dizalimi, menzalimi, suka dll)
b) Berapa bilangan (tidak semestinya
betul)
Ketiga:
Serulah kepada Islam.
Sekiranya jin tersebut tidak mahu masuk Islam, jangan paksa. Tapi ceritakan tentang keindahan Islam. Sekiranya jin tersebut mahu masuk Islam, ajarkan syahadah dan ajarkan cara hidup Islam dan larangan menyakiti makhluk (manusia, jin).
Keempat:
Nasihatilah dengan
cara yang baik agar jangan menzalimi manusia dan makhluk lain. Akan tetapi, jangan kita gunakan kaedah merayu, kerana jin akan bertambah sombong sekiranya
manusia merayu kepadanya.
Persoalan Hukum
a) Membunuh Jin
“membunuh jin tanpa sebarang sebab atau alasan yang kukuh adalah
haram sebagaimana haramnya membunuh manusia, sebab yang demikian itu adalah
termasuk dalam perlakuan zalim sepertimana diharamkan untuk membunuh seorang
kafir” - Imam Ibnu Taimiyah dalam Kitab “Idah al-Dalalah fi ‘Umum
al-Risalah”
Menurut Ibnu Abbas, ”membunuh jin tanpa hak adalah tidak harus
sepertimana tidak harus untuk membunuh seorang manusia “
b) Hukum Berdialog
Dengan Jin
"Bercakap
dengan Jin tanpa sebab untuk mencarinya tidaklah ditegah, bahkan adalah baik
untuk mengajak mereka (jin) kepada agama Allah dan patut kepada syariah,
sepertimana yang dilakukan berdakwah keatas manusia. Tidak digalakkan
membaca buku atau membaca ayat Al-Quran bagi tujuan ini, kerana al-Qur'an tidak
diturunkan untuk melakukan perkara ini; ia diturunkan secara nur dan petunjuk
didalam penghidupan seorang Islam, agar orang Islam dapat mengikutinya,
mematuhi arahan dan mengelak dari apa yang dilarang“ - Pandangan Sheikh Abdul
al-Kareem al-Khudayr
KAEDAH DAKWAH KEPADA PESALAH
Pertama:
Memberi kesedaran
tentang haramnya sihir dalam konteks syirik dan menzalimi manusia.
Kedua:
Serahkan urusan kepada
pihak berkuasa
Ketiga:
Doakan semoga pesalah
insaf dan bertaubat
Keempat:
Tidak digalakkan untuk
membalas (menghantar semula) sihir yang dilakukan. Rujuk kisah Nabi disihir dan
kisah Abdullah as-Saji.
RUJUKAN
1) Realiti Dan Cabaran Dalam Rawatan Islam: Analisis Hadith-hadith Tentang Pendekatan Dan Kaedah Rawatan
Nabi Saw Merawat Penyakit Sihir.
Khadher Ahmad dan Prof Madya Dr. Ishak Hj. Suliaman. Seminar Antarabangsa
Sunnah Nabawiah: Realiti dan Cabaran Semasa (MUSNAD). 2013
2) Rawatan Islam Di Nusantara: Analisis Terhadap Pengamalan Kaedah Rawatan Yang Meragukan. Khadher Ahmad,
Sedek Ariffin, Thuraya Ahmad, Norhasnira binti Ibrahim.
3)
http://mufakkir-islami.blogspot.com/2013/02/buang-perangai-takut-hantu.html
4) ahkam.net
5) Sheikh Wahid Abd
Salam Bali, al-Soorimu al-Battar fi at-Tasoddi LilSihrati al-Asyraar
(terj)
6) Sheikh Wahid Abd
Salam Bali, Wiqayatu al-Insani Min al-Jinni wa asy-Syaitani (terj)
7) Dato’ Dr Haron Din,
Rawatan Penyakit Akibat Sihir
8) Dato’ Dr Haron Din,
Pengenalan Makhluk Halus
9) Dato’ Dr Haron Din,
Rawatan Penyakit Rohani
10) Dato’ Dr Haron
Din, Konsep Perubatan Islam
11) Dato’ Dr Haron
Din, Makhluk Halus Mengikut al-Quran & as-Sunnah
Disusun oleh:
Wan Mohamad Rasyadan Wan Hussin
Disusun oleh:
Wan Mohamad Rasyadan Wan Hussin
Sign up here with your email