#Hartanah #Takaful #Makanan

#Hartanah #Takaful #Makanan
hi morning

Iltizam dengan Ikrar Integriti PRU

Matlanat untuk menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara bebas rasuah memerlukan komitmen rakyat dan juga kesungguhan kerajaan dalam memerangi rasuah, mengamalkan tadbir urus yang baik dan mendukung integriti.

Ikrar integriti pilihan raya yang dilancarkan oleh Transparency International-Malaysia (TI-M) bagi melindungi integriti jawatan politik dan proses politik demokrasi merupakan satu langkah baik bagi meningkatkan integriti dalam politik.

Sejajar dengan kedudukan Malaysia sebagai sebuah negara OIC yang dianggap sebagai model sebuah negara islam yang moden, kerajaan khususnya perlu beriltizam bagi memastikan negara ini bebas dari rasuah.

Menurut laporan rasuah Transparency International pada 2005 bahawa Malaysia telah jatuh 16 anak tangga dalam tempoh 10 tahun ini iaitu dari tempat ke-23 pada tahun 1995 ke tempat 39 pada tahun 2004.

Pada tahun 2011, Malaysia berada di tangga 60 dengan nilai 4.3 berbanding pada tahun 2007 di tangga 43 dengan nilai 5.1. Malaysia telah mengalami kemerosotan dari sudut integriti sejak tahun 2005 sehingga sekarang.

Ini amat memalukan jika dibandingkan dengan negara jiran iaitu Singapura, pada tahun 2011 berada di tangga kelima dengan nilai 9.2, manakala pada tahun 2007, berada di tangga keempat dengan nilai 9.3. Tambahan pula Singapura merupakan negara yang ‘lebih muda’ berbanding Malaysia.

Agenda transformasi yang dilancarkan seakan-akan tidak memberi kesan kepada negara kerana kadar peningkatan korupsi di Malaysia meningkat 46 peratus dalam masa tiga tahun kebelakang berdasarkan kajian daripada Global Corruption Barometer 2012.

Rakyat mengharapkan negara dapat dibersihkan dari kes korupsi dalam masa yang sama meningkatkan kedudukan Malaysia dalam ranking indeks rasuah global.

Gabungan Mahasiswa Islam SeMalaysia (Gamis) mengucapkan tahniah atas tindakan Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Saifuddin Abdullah menandatangani ikrar integriti pilihan raya untuk Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13). Tindakan ini sewajarnya dimulai dengan Perdana Menteri Malaysia dahulu sebagai 'role model'.

Benarlah apa yang dikatakan oleh Ketua Pesuruhjaya, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia, Datuk Seri Abu Kassim Mohamed, "rasuah dalam politik adalah ibu kepada semua rasuah.”

Ini diperkuatkan dengan kajian oleh Transparency International Global Corruption Barometer 2010, parti politik merupakan sektor yang tertinggi kes rasuah dengan nilai 4.0 daripada keseluruhan 5.0 mata.

Sekadar berikrar sahaja tak dapat menyelesaikan masalah korupsi. Kerajaan perlu beriltizam untuk membebaskan Malaysia dari korupsi dengan mengadakan perbincangan serius bersama ahli akademik, ahli politik dan NGO bagi membincangkan langkah yang lebih efisien bagi menjayakan pembersihan negara dari korupsi.

Kes yang terdekat yang melibatkan seorang bekas menteri besar yang didakwa mendapatkan untuk diri dan isterinya dua buah lot tanah dan sebuah rumah daripada pengarah Ditamas Sdn Bhd dengan harga RM 3.5 juta sedangkan ia dibeli oleh Ditamas Sdn Bhd dengan harga RM6.5 juta. Mahkamah menjatuhkan hukuman 12 bulan penjara berkuatkuasa serta merta dan memerintahkan harta tersebut dilucut hak kepada kerajaan Malaysia.

Kes yang besar tetapi hukuman yang tidak setimpal dengan kesalahan yang terlampau berat. Ini menyebabkan golongan-golongan kaya berani untuk terlibat dengan rasuah. Kerana mereka yakin mereka mampu ‘membiayai’ hukuman rasuah.

Proses untuk membersihkan negara dari rasuah perlu bermula dari peringkat kanak/remaja dengan penerapan unsur akauntabiliti dan integriti dalam kurikulum pelajaran. Dengan adanya sikap akauntabiliti dan integriti akan menjadikan rakyat Malaysia yang sentiasa beramanah.

Kita juga sewajarnya meneladani good governance yang telah lama wujud dalam sejarah islam contohnya ketika pemerintahan Umar Abdul Aziz, Nuruddin Az-Zinki dan ramai lagi. Nilai integriti dan akauntabiliti yang wujud adalah bermula dari keimanan yang teguh.

Gamis optimis sekiranya kerajaan mempunyai iltizam yang tinggi dalam menjadikan Malaysia sebagai negara bebas rasuah, disambut pula dengan kesungguhan rakyat, Malaysia mampu menjadi negara bebas-rasuah dalam masa yang sama dapat menonjolkan ciri keistimewaan sebuah negara bermajoritikan orang Islam. 


Wan Mohamad Rasyadan Wan Hussin
22 Mac 2012
Previous
Next Post »